Vad tänker du på?

Jag har precis vaknat. Jag är så pass vaken att jag är medveten om var jag befinner mig, vad det är för dag och vilken tid på dygnet det är, men inte så pass vaken att jag känner för att stiga upp och ta tag i dagens måsten. Jag känner. Täcket ligger väl omstoppat omkring mig och värmer min kropp. Jag nuddar precis vid Marcus varma arm. Tyngden av hans kropp får sängen att sjunka ner en aning vid min högra sida.  Jag tittar mig omkring. Dygnets första solstrålar letar sig in genom den nerdragna persiennen och sprider ett dunkelt ljus i rummet. Genom den transparenta gardin som fungerar som sovrumsdörr kan jag skymta resten av lägenheten. Jag lyssnar. Det är helt tyst i rummet sånär som på det susande ljudet av vind i ventilen och Marcus tunga, djupa andetag. Jag synkar mina andetag med hans och känner efter när madrassen lätt höjer och sänker sig i takt med mitt bröst. Jag tänker.

Detta är den bästa tidpunkt på dagen för att bara låta tankarna vandra vartän de vill. Vissa dagar är det funderingar över livet, världen och universum, eller vilda fantasier där jag är huvudpersonen i ett science fiction-äventyr. Andra dagar är det funderingar över hur jag vill inreda mitt hem eller klippa mitt hår. Huvudsaken är att jag tillåter mig själv att tänka på precis vad som helst. Ibland måste man ge sig själv en stund till att bli medveten om sin omgivning och om sig själv. Vad känner jag? Vad ser jag? Vad hör jag? Vad tänker jag? Vad vill jag tänka? Det är självklart inte varje dag jag ger mig tid till detta, de flesta vardagsmorgnar vaknar jag ju faktiskt till det ganska otrevliga ljudet av min alarmsignal. Men ibland, ibland låter jag mig själv bara vara en stund och när jag gör det känner jag mig mycket gladare, lugnare, mer utvilad och harmonisk än vanligt. Det är i alla fall ett litet steg på vägen.
Tankar & Funderingar | |
#1 - - Chayenne - En av Sveriges skönaste unga mammabloggar.:

Jodå finis, du kan fortfarande vara med och tävlar om dagens blogg! Vinnaren utses ikväll. Va gärna med alltså :)

http://sense.webblogg.se/2011/december/vinnaren-bli-dagens-blogg.html

Hoppas du får en bra fredag!!

#2 - - Lucas Gustavsson:

Var med och tävla om en Daniel Wellington klocka i lucka 2 i min julkalender i bloggen om du känner för det :)

Upp