Det här med ett nytt år

Idag är det den 2a Januari 2012 och med andra ord två dagar in på ett nytt år. (Hoppsan, där slog klockan om till 00.00 den 3e januari, ursäkta). Den 31a December firades som alltid det nya året in. Det finns många rimliga förklaringar till varför människan väljer att fira ett nytt kalenderår med sådant pompa och ståt som man gör, men jag tror mest att folk helt enkelt aldrig tackar nej till ett tillfälle att få festa loss ordentligt. Och varför skulle man? Ett tillfälle att få fira något trevligt med sina vänner och/eller familj, gärna spetsat med lite glitter och glamour sitter ju inte fel precis. Nu är det inte nyårsfirandets historia jag egentligen ville diskutera, även om det säkert också skulle kunna bli intressant.

Jag funderar bara lite över hur viktigt det här med ett nytt år egentligen är för oss människor. Någon gång i slutet av December varje år börjar vi fundera över vad som komma skall. Vi gör upp planer inför det ankommande året, både sådant vi vet att vi skall utföra och sådant vi hoppas en gång för alla ska bli av. Vi summerar också ihop det år som nu skrider mot sitt slut. Kanske finner vi både höjdpunkter och mindre roliga händelser, eller kanske inser vi att året som gått bara har varit bra, eller kanske har det inte varit bra överhuvudtaget. Oavsett vad så kommer vi ofta fram till en slutsats: Nästa år skall bara bli bättre! Det bästa någonsin till och med. Det känner vi på oss.

Jag vet att det troligtvis låter som att jag är negativ kring allt det här, men det är faktiskt inte min mening. För hur härligt är det inte egentligen med en dag som får oss alla att vilja se ljuspunkten i framtiden? Hur dåligt något än har varit så vet man att det bara kan bli bättre. Det tycker jag faktiskt är helt underbart. Det jag dock tycker är trist är att denna dag bara inträffar en gång om året. Glädjen utav nyårskiftet och dess festlighet bleknar rätt fort. Snart är vi inne i våra vardagliga rutiner igen och det är då lätt att glömma bort allt det där ljuset som man tidigare såg framför sig inför detta år. De löften vi gjorde upp med oss själva för att signalera en nystart glöms ofta bort. Kanske var löftena för orealistiska, kanske var vi bara inte motiverade nog när fyrverkerierna slutat spraka och champangen slutat bubbla.

Hursomhelst har jag i detta nu beslutat mig för ett löfte, eller ett mål skall man kanske säga. Nyårslöfte blir kanske fel ord, dels för att nyårsafton sedan länge är över och dels för att jag inte vill att det endast skall kopplas till att "det nu är 2012 och då behövs en nystart". Jag har bara helt enkelt kommit på ett mål som jag vill kunna uppfylla och som låter såhär:

Mitt mål är att jag ska bli medveten om att varje dag kan, och allra helst ska, bli bättre än den föregående. Varje dag har potential att bli en ljus sådan, och det är bara jag och min viljekraft som kan se till att det sker.

Observera att målet inte är att varje dag ska bli perfekt, utan att jag bara ska lära mig att det kan bli det. Inse de positiva värden som finns i mitt liv.

Det är mitt mål!
Tankar & Funderingar | |
Upp